26 juni 2012

Världens fulaste bilar, del 4

Mini Moke
Det finns de som påstår att den här bilen besitter en särskild sorts charm. Enligt mig är den bara ful. Detta är alltså en Mini Moke, ett litet terrängfordon baserat på klassiska Mini. Dock är den inte särskild effektiv som terrängfordon på grund av de små hjulen samt att den är så låg.

14 500 bilar tillverkades i Storbrittanien 1964-1968, 26 000 bilar tillverkades i Australien 1966-1981 och slutligen tillverkades 10 000 bilar i Portugal 1980-1993 innan Mini Moke gick i graven.

En video med Mini Moke:


Mer info för den som vill veta mer

Wikipedia: Mini Moke

19 juni 2012

Rymlig sommarbuss: Volkswagen Caravelle

VW Caravelle
Foto: Wikipedia

VW Caravelle är inte världens snyggaste fordon men om man är ute efter ett fortskaffningsmedel som kan transportera upp till 8 personer samt bagage är den ett bra alternativ. Caravelle bygger på VW Transporter med skillnaden att den har fönster runt om.

En Caravelle från 90-talet kan man köpa relativt billigt och att den har gått många mil är inga problem så länge man sköter servicen på den. En Caravelle fungerar utmärkt som campingbil eftersom den tar mycket packning och det finns de som har byggt om inredningen i Caravelle till en husbil istället.

Biltester för den som vill läsa mer:


14 juni 2012

NEVS köper SAAB

saab nevs

Igår släpptes nyheten om att NEVS (National Electric Vehicle Sweden AB) köper upp det mesta av Saab. Planen är att tillverka och sälja befintliga Saab 9-3 som enbart elbil, inte hybrid. Rättigheterna till Saab 9-5 och 9-4X ingår inte i köpet eftersom de ägs av General Motors som inte vill sälja dem. Lanseringen av Saab 9-3 som elbil är beräknad redan till årsskiftet 2013/2014 och man ser Kina som en stor marknad.

NEVS kommer även att fortsätta arbetet på den nya moduluppbyggda plattformen Phoenix, som kan användas för både småbilar och större bilar samt hybridbilar och fyrhjulsdrivna bilar med eldriven bakaxel.

Jag tycker att det är intressant att NEVS initialt satsar helt och hållet på elbilar. Det är en djärv satsning och jag hoppas verkligen att den går vägen eftersom bilbranschen måste ställa om till avgasfria alternativ så småningom.

Om satsningen lyckas eller inte avgörs till stor del av priset men också hur långt man kan köra på en laddning. Som jag ser det kan Saab 9-3 som elbil inte bli någon storsäljare om räckvidden på en laddning bara blir runt 50 km. Man måste snarare komma upp i 150-200 km för att det ska vara ett alternativ. Och då kan man ändå inte använda bilen för längre resor, om man inte stannar och laddar upp den igen.

Jag skulle vilja se att NEVS satsade på en elbil i Golf-klassen baserad på den nya plattformen Phoenix. Fokus bör ligga på att få till en så lång räckvidd som möjligt på en laddning till ett vettigt pris. Det om något kan bli en storsäljare, särskilt om staten inför en särskild bilpremie för elbilar.

12 juni 2012

Fiat Dino Coupé

Foto: Wikipedia

Fiat Dino Coupé är enligt mig den snyggaste bilmodellen Fiat någonsin har släppt. Den tillverkades under åren 1966-1972 och är en ren sportbil. Fiat Dino har Ferrari-motor, en V6:a på 180 hästkrafter. Coupén är designad av företaget Bertone.

Bilmodellen är med i ett av avsnitten i bilprogrammet Wheeler Dealers som går på TV och som jag kan rekommendera. Programmet handlar om en säljare och en mekaniker som köper klassiska bilar, rustar upp dem och säljer dem sedan vidare och gör en vinst. Bra underhållning om man gillar bilar.

6 juni 2012

Köpa bil utomlands

Den svenska bilmarknaden är ganska liten jämfört med t.ex. Tyskland. Det finns därför mycket pengar att spara genom att köpa en bil utomlands. Dessutom kan man hitta ovanliga bilmodeller som inte ens har sålts i Sverige.

Vad finns det för sajter där man kan söka efter bilar i Europa?

Jag brukar använda autoscout24.se och mobile.de. Det finns några till men de här sajterna är två av de största. Man kan söka på begagnade bilar i hela Europa och använda sig av filter för att begränsa sökresultatet om man söker ett visst märke, årtal etc. Jag hittade en fin Porsche 996 från 1998 men jag har inget garage den kan stå i. Den får stå kvar på önskelistan några år till...

2 juni 2012

Volvo V60 Plug-in Hybrid och hållbar lyx

Volvo V60 Plugin Hybrid
Igår besökte jag ett event på Volvo Showroom i Kungsträdgården. Volvos nya Plug-in Hybrid som har utvecklats i samarbete med Vattenfall visades upp och så hölls det en paneldebatt om lyx och hållbarhet. Både Volvo och Vattenfall hade trevlig personal på plats som gärna svarade på frågor.

Enligt Paul Gustafsson, vice VD för Volvo Cars har man tagit fram en miljöbil utan att kompromissa med vare sig körglädje, prestanda eller känsla av lyx. Enligt en undersökning som Volvo har genomfört är nämligen lyxkonsumenterna (det är dessa Volvo främst riktar sig till med tanke på bilens specifikationer och pris) mer benägna att köpa miljövänliga produkter om de slipper göra avkall på produktkvalitet och funktionalitet.

Det mest intressanta för mig var naturligtvis att jag fick möjlighet att ta en noggrann titt på världens första diesel Plug-in Hybrid. V60 Plug-in Hybrid har varit under utveckling i 6 år och är Volvos hittills mest avancerade bilmodell. Framhjulen drivs av en 2,4 liters femcylindrig dieselmotor på 215 hk och bakhjulen drivs av en elmotor på 70 hk. Bilen har sexstegad automatisk växellåda.

Laddhybriden är 300 kg tyngre än en vanlig V60 på grund av elmotorn och batteripaketet. Batteripaketet kan laddas från ett vanligt eluttag. Det tar 4,5 timmar att ladda upp batteripaketet fullt från ett uttag som är säkrat upp till 10 A.

Den nya laddhybriden har tre olika körlägen; PURE, HYBRID och POWER. Det är enkelt att byta körläge genom att trycka på önskad knapp på bilens mittkonsol. Vad innebär då de olika körlägena?

Pure, Hybrid eller Power

PURE

I läget Pure stängs dieselmotorn av och bilen drivs med enbart elmotorn. Man kan köra upp till 50 km på enbart eldrift. Resan blir vibrationsfri och avgasfri. Jag fick berättat för mig att dieselmotorn även kan gå in Pure-läget när det behövs, t.ex. om man ska göra en svår omkörning och trycker ner gasen i botten.

HYBRID

Normalläget när bilen startar är Hybrid. Det innebär att dieselmotorn och elmotorn samverkar för att uppnå en balans mellan körglädje och låg bränsleförbrukning. Bilen förbrukar bara 1,9 liter diesel per 100 km och släpper ut så lite som 49 gram koldioxid per km. Den totala räckvidden är 1000 km utan att bilen behöver tankas eller laddas upp. Man klarar exempelvis sträckan Stockholm - Berlin på en enda tank.

POWER

När både diesel- och elmotorn jobbar fullt ut får bilen ut 280 hästkrafter och klarar av 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 230 km/h.

Det finns även en knapp för att aktivera fyrhjulsdrift (All Wheel Drive). Den elektriska fyrhjulsdriften ger bättre grepp vid körning på hala vägar, exempelvis i snö och lera.

I ett första skede är produktionen begränsad till 1000 bilar av modellår 2013. 300 bilar är avsatta till Sverige och resten kommer att säljas i övriga Europa. Bilarna når de första svenska köparna i januari 2013 enligt planerna. Ytterligare 5000 bilar är planerade längre fram (modellår 2014).

Utgångspriset på Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer att ligga på 560 000 kronor vilket är högt, men med tanke på att bara batteripaketet kostar Volvo över 120 000 kronor att köpa in kan man förstå den höga prislappen. Jag tycker ändå att Volvo gör rätt som introducerar den nya tekniken i en premiummodell.

Varför tycker jag det? Med tanke på den merkostnad som tillkommer för elmotor och batteri är det nog ytterst få köpare som kan tänka sig att lägga till så mycket pengar för en standardmodell (kanske dubbla priset) bara för att få en mer miljövänlig bil. Då är det bättre att vänta tills batteripaketen sjunker i pris så att merkostnaden blir lägre innan man implementerar hybridsystemet i de billigare modellerna.

Kupén i laddhybriden
Volvo Showroom har öppet för allmänheten 2-3 juni för den som vill titta närmare på den nya modellen.

Baksätet i laddhybriden
Benutrymmet i baksätet är bättre än vad det ser ut att vara på bilden eftersom de främre stolarna var nästan helt bakåtskjutna.
dieselmotorn
Den femcylindriga dieselmotorn på 215 hästkrafter är väl placerad i motorrummet.
Med en elmotor som driver bakaxeln och ett batteripaket ovanpå elmotorn är lastutrymmet av förklarliga skäl mindre i laddhybriden i jämförelse med en vanlig V60.