25 september 2012
Veckans ord: Downsizing
Precis som namnet antyder betyder downsizing att gå ner i storlek. Det är ett begrepp som har blivit allt vanligare inom fordonsindustrin eftersom miljömedvetenheten har ökat och målet är att minska CO2-utsläppen från bilar och andra fordon. Ett sätt att minska CO2-utsläppen är att minska motorns storlek.
Genom att minska motorns cylindervolym (ofta i kombination med färre cylindrar) minskar utsläppen av CO2 och föroreningar. Eftersom bilen förlorar prestanda när man minskar motorn kompenserar man det med en turbokompressor. Turbons uppgift är att öka lufttrycket in i motorn för att förbättra bränsle- och luftblandningen vilket ökar motorns kapacitet. Tack vare turbon klarar man svårare omkörningar och andra situationer som kräver mer effekt även med en liten motor.
Jag tycker att idén med downsizing är riktigt vettig eftersom man sällan utnyttjar full effekt. I de fall man behöver mer kraft har man turbon som gör jobbet. Nackdelen är förstås att det är ytterligare en del som kan gå sönder, men jag anser att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Vad tycker du själv?
En motor som bygger på principen för downsizing är Fords 1,0 Ecoboost. Det är en trecylindrig motor med turbo som man bl.a hittar i Ford Focus. Motorn vann titeln "International Engine of the Year" vilket bekräftar att downsizing ligger rätt i tiden. Mindre motorer med turbo och annan bränslesnål teknik tror jag kommer att väga mycket tyngre i framtida biltester. Det är i alla fall något att eftersträva.
Ett annat sätt att minska bränsleåtgången och CO2-utsläppen är att tillverka motorer med avstängningsbara cylindrar. Men det tar vi en annan gång.
Etiketter:
Downsizing
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar