29 maj 2012

Begagnad bil: Seat Cordoba

Seat Cordoba
Den första generationens Seat Cordoba tillverkades 1993-2002 med en rad olika motoralternativ. Den finns även som kombimodell med namntillägget Vario. Jag har tidigare ägt en Cordoba från 1998 och var överlag nöjd med bilen. Min Cordoba hade en 1,6 liters motor på 100 hk och kändes väldigt pigg.

Med tanke på storleken var den ganska rymlig och bagageutrymmet var enormt. Det lät ganska mycket i kupén när man kom upp i hastighet och byggkvaliteten kändes sådär. Styrningen var också aningen trög om man jämför med nyare bilar. Dessutom var rostskyddet inte speciellt bra. Jag sålde min Cordoba precis när den hade börjat rosta på skärmkanterna eftersom jag visste att när det väl börjar kan det gå fort.

Trots alla nackdelar är det en bil som skänker mycket körglädje och kan passa exempelvis den som är ute efter att köpa sin första bil. Idag kan man köpa en Seat Cordoba väldigt billigt. Vill man ha en lite nyare bil kan man överväga att köpa den andra generationens Cordoba från 2002 och framåt med bl. a. fräschare design.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar