4 september 2012

Vilka bilmodeller anses vara tjejbilar?

Med risk för att generalisera lite i det här inlägget vill jag ändå ta upp ett intressant ämne. Varför anses vissa bilmodeller vara "tjejbilar"? Och hur kommer det sig att tjejer föredrar vissa bilmodeller? Det är nog fler män än jag som har hört tjejer säga att en bil ska vara "liten och gullig" och gärna vit, röd eller i en udda färg som lime-grön, turkos, lila eller rosa. Dessutom ska den helst vara praktisk och bekväm.

Med tjejbil menar jag inte familjebil nu utan den bil en kvinna skulle välja utan att behöva ta hänsyn till barn och barnstolar, utrymme för barnvagn och kassar etc.

Självklart finns det många undantag, men många tjejer skulle hålla med om beskrivningen av en "tjejbil". Jag har gjort en lista på ett antal "tjejbilar". Vad säger ni andra, håller ni med? Fattas någon bil på listan? Kommentera gärna!

tjejbil peugeot 206
Peugeot 206
tjejbil nya bubblan
VW New Beetle
tjejbil daewoo matiz
Daewoo Matiz
tjejbil mini cooper
Mini Cooper
tjejbil citroen c2
Citroen C2
tjejbil BMW 116i
BMW 116i

5 kommentarer:

  1. Porsche Boxter saknas, det finns ett 2,5 män avsnitt som styrker det, ha ha. Annars så häller jag nog inte med om alla bilarna men strunt samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Porsche Boxter kan jag nog inte hålla med om, då behåller jag nog bilarna som redan finns på listan, men tack för kommentaren!

      Radera
  2. Du tänker som en kille...om jag minns rätt så finns det underlag på att tjejer gillar minijeepar eller SUV som det även kallas. Trygghetskänsla och att sitta högre upp slår "gulligheten" vanligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listan är ett resultat av egna iakttagelser och diskussioner, alltså inget som jag har hittat på själv. Att fler tjejer kör SUV har jag märkt, men där tror jag att det där med familjebil spelar in också.

      Radera
    2. Ja, en del bilar klassas visst som tjejbilar. De är ofta små och eleganta men kanske inte så motorstarka, eller små och billiga. Första kategorin innehåller AUDI TT, Porsche Boxster och MB SLK. Själv är jag kille och kör SLK.och tycker att tjejer isåfall har god smak. Andra kategorin bilar är Nissan Micra, nån liten opel eller VW POLO/Golf...helt klart ett ekonomiskt alternativ om man vill transportera sig och inte köper bil för att stila.

      Radera