2 juni 2012

Volvo V60 Plug-in Hybrid och hållbar lyx

Volvo V60 Plugin Hybrid
Igår besökte jag ett event på Volvo Showroom i Kungsträdgården. Volvos nya Plug-in Hybrid som har utvecklats i samarbete med Vattenfall visades upp och så hölls det en paneldebatt om lyx och hållbarhet. Både Volvo och Vattenfall hade trevlig personal på plats som gärna svarade på frågor.

Enligt Paul Gustafsson, vice VD för Volvo Cars har man tagit fram en miljöbil utan att kompromissa med vare sig körglädje, prestanda eller känsla av lyx. Enligt en undersökning som Volvo har genomfört är nämligen lyxkonsumenterna (det är dessa Volvo främst riktar sig till med tanke på bilens specifikationer och pris) mer benägna att köpa miljövänliga produkter om de slipper göra avkall på produktkvalitet och funktionalitet.

Det mest intressanta för mig var naturligtvis att jag fick möjlighet att ta en noggrann titt på världens första diesel Plug-in Hybrid. V60 Plug-in Hybrid har varit under utveckling i 6 år och är Volvos hittills mest avancerade bilmodell. Framhjulen drivs av en 2,4 liters femcylindrig dieselmotor på 215 hk och bakhjulen drivs av en elmotor på 70 hk. Bilen har sexstegad automatisk växellåda.

Laddhybriden är 300 kg tyngre än en vanlig V60 på grund av elmotorn och batteripaketet. Batteripaketet kan laddas från ett vanligt eluttag. Det tar 4,5 timmar att ladda upp batteripaketet fullt från ett uttag som är säkrat upp till 10 A.

Den nya laddhybriden har tre olika körlägen; PURE, HYBRID och POWER. Det är enkelt att byta körläge genom att trycka på önskad knapp på bilens mittkonsol. Vad innebär då de olika körlägena?

Pure, Hybrid eller Power

PURE

I läget Pure stängs dieselmotorn av och bilen drivs med enbart elmotorn. Man kan köra upp till 50 km på enbart eldrift. Resan blir vibrationsfri och avgasfri. Jag fick berättat för mig att dieselmotorn även kan gå in Pure-läget när det behövs, t.ex. om man ska göra en svår omkörning och trycker ner gasen i botten.

HYBRID

Normalläget när bilen startar är Hybrid. Det innebär att dieselmotorn och elmotorn samverkar för att uppnå en balans mellan körglädje och låg bränsleförbrukning. Bilen förbrukar bara 1,9 liter diesel per 100 km och släpper ut så lite som 49 gram koldioxid per km. Den totala räckvidden är 1000 km utan att bilen behöver tankas eller laddas upp. Man klarar exempelvis sträckan Stockholm - Berlin på en enda tank.

POWER

När både diesel- och elmotorn jobbar fullt ut får bilen ut 280 hästkrafter och klarar av 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 230 km/h.

Det finns även en knapp för att aktivera fyrhjulsdrift (All Wheel Drive). Den elektriska fyrhjulsdriften ger bättre grepp vid körning på hala vägar, exempelvis i snö och lera.

I ett första skede är produktionen begränsad till 1000 bilar av modellår 2013. 300 bilar är avsatta till Sverige och resten kommer att säljas i övriga Europa. Bilarna når de första svenska köparna i januari 2013 enligt planerna. Ytterligare 5000 bilar är planerade längre fram (modellår 2014).

Utgångspriset på Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer att ligga på 560 000 kronor vilket är högt, men med tanke på att bara batteripaketet kostar Volvo över 120 000 kronor att köpa in kan man förstå den höga prislappen. Jag tycker ändå att Volvo gör rätt som introducerar den nya tekniken i en premiummodell.

Varför tycker jag det? Med tanke på den merkostnad som tillkommer för elmotor och batteri är det nog ytterst få köpare som kan tänka sig att lägga till så mycket pengar för en standardmodell (kanske dubbla priset) bara för att få en mer miljövänlig bil. Då är det bättre att vänta tills batteripaketen sjunker i pris så att merkostnaden blir lägre innan man implementerar hybridsystemet i de billigare modellerna.

Kupén i laddhybriden
Volvo Showroom har öppet för allmänheten 2-3 juni för den som vill titta närmare på den nya modellen.

Baksätet i laddhybriden
Benutrymmet i baksätet är bättre än vad det ser ut att vara på bilden eftersom de främre stolarna var nästan helt bakåtskjutna.
dieselmotorn
Den femcylindriga dieselmotorn på 215 hästkrafter är väl placerad i motorrummet.
Med en elmotor som driver bakaxeln och ett batteripaket ovanpå elmotorn är lastutrymmet av förklarliga skäl mindre i laddhybriden i jämförelse med en vanlig V60.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar