25 januari 2012

Provkörning: Range Rover Evoque SD4


Auto Motor & Sport har tagit med Range Rover Evoque SD4 på en provkörning. Eftersom det står Range Rover på huven har man valt att utsätta bilen för en rad offroad-tester även om den är mer skapt för stadstrafik.

Evoque SD4 klarar testerna som t.ex. vattenhinder, 25-procentig utförsbacke och 30 graders lutning i sidled utan problem. Väldigt få ägare kommer att utsätta bilen för denna typ av körning men det är betryggande att bilmodellen har den offroad-kompetens som en Range Rover ska ha. Toppfarten är 195 km/h.

Evoque har en 2,2-liters dieselmotor på antingen 190 (som i den provkörda bilen) eller 150 hästkrafter (TD4). Det finns även andra motoralternativ. Den provkörda modellen har en sexstegad automatlåda men finns även med manuell växellåda.

Bilen bjuder på bra komfort ute på landsvägen. Chassit har bra balans, krängningen är liten även i hög fart och styrningen har fin känsla trots den elektromekaniska servon. Bilen har 19-tumsfälgar med däckdimensionen 235/55. Troligen skulle komforten öka ännu mer med mindre fälgar. 17-20 tum finns tillgängligt.

Interiören i Evoque håller väldigt hög klass och det är här premiumkänslan är som mest framträdande. Utrymmet i baksätet är begränsat och man kan inte kalla Evoque SD4 för rymlig. Det är en bil för de som egentligen inte behöver en SUV. Den finns även som coupé med 3 dörrar.

Range Rover försöker anpassa sitt varumärke till modern tid för en helt ny publik. Det är en bra bil - om än aningen dyr och det finns andra konkurrenter i segmentet som t.ex. Mini Countryman och BMW X1. Det återstår att se hur väl de lyckas med försäljningen i Sverige.


Källa: automotorsport.se

18 januari 2012

Nya Mercedes-Benz SL


Sponsrat av Mercedes-Benz

Reklamfilmen med den nya modellen av Mercedes-Benz SL är aningen annorlunda. Jag förstår inte riktigt poängen, titta på videon ovan och bilda en egen uppfattning. Det bästa med videon är i alla fall att man får en tydlig bild av den nya modellen som jag gillar skarpt. Jag ser fram emot framtida biltester.

Den första SL modellen från Mercedes Benz kom ut redan 1954 och hette då 300 SL. SL står för elegans, sportig körstil och innovativ teknik. Det gäller även den senaste modellen.

Nya SL finns i två varianter: SL 350 BlueEFFICIENCY med en V6:a på 306 hästkrafter och SL 500 BlueEFFICIENCY med en V8 på 435 hästkrafter. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Automatväxellådan 7G-TRONIC PLUS med växelpaddlar ingår i grundutförandet.

Det finns även en specialmodell som kallas SL Edition 1 med bl.a. AMG-sportpaket med lättmetallfälgar i 5-ekerdesign, gråeloxerade bromsok, hålborrade bromsskivor, röd läderklädsel, frontspoiler samt bakkjol och sidokjolar.

En funktion som jag tycker är lite kul är nackvärmaren AIRSCARF som värmer förarens och passagerarens nacke och huvud vid öppen körning.

Tyvärr kostar modellen lite mer än vad många av oss har råd med. SL 350 går loss på 995 000 kr och SL 500 kostar 1 224 000 kr i grundutförande. Som man säger – smakar det så kostar det!



11 januari 2012

Volvo XC60 med både elmotor och bensinmotor

Volvos nya elhybrid, som har både elmotor och bensinmotor visas just nu upp på bilmässan i Detroit  (9-22 januari 2012). Elmotorn är på 70 hästkrafter och driver bakhjulen medan den 280 hästkrafter starka bensinmotorn driver framhjulen. När man aktiverar funktionen AWD (All Wheel Drive) blir bilen fyrhjulsdriven eftersom man kopplar in både elmotorn och bensinmotorn. Den totala effekten blir då 350 hästkrafter som fördelas av den centrala styrenheten i bilen. Det är lika mycket prestanda som i en V8-motor och just därför har den XC60 som visas upp i Detroit fått beteckningen T8 på bakluckan. Även den åttastegade automatlådan i bilen är nyutvecklad.

Den fyrcylindriga och turboladdade bensinmotorn är från den kommande motorfamiljen VEA (Volvo Environmental Architecture). 

Elmotorn drivs av litiumjon-batterier på totalt 12 kWh som laddas med ett vanligt vägguttag på 230 V. En full laddning med 12 A tar 3,5 timmar enligt Volvo Personvagnar.

Det ska bli roligt att se omdömen i framtida biltester men jag tror att Volvo är på rätt väg i sitt arbete med att minska miljöpåverkan med fåcylindriga bensin- och dieselmotorer och kombinerad el- och bränsledrift.

Källa: Ny Teknik
Läs även: Auto Motor & Sport

Videon nedan förklarar konceptet med el- och bensinmotorn: