Idag fick jag äntligen tid att tvätta bilen eftersom jag var ledig från jobbet precis som många andra eftersom det är långfredag. Jag hade redan bestämt mig för att tvätta bilen i OKQ8:s biltvätt eftersom jag hade kollat upp priser på deras tvättprogram på nätet. Jag hade tänkt mig tvättprogrammet renast för 169 kronor. Tyvärr var det fler än jag som hade samma tanke idag och med fem bilar före mig i kön bestämde jag mig för att åka vidare till nästa biltvätt. Det blev Carewash på Shell/7-Eleven i Slagsta.
Carewash är 7-Elevens biltvätt och 16 av deras biltvättar är numera även svanenmärkta. Det betyder att utsläppen av olja och tungmetaller är 90 % lägre jämfört med en tvätt utan rening. Jag valde tvättprogram Large som kostade 185 kronor. Det fanns även ett mindre tvättprogram för ca 150 kr och ett för 300 kr som även inkluderade polering. Blev bilen ren då? Det tycker jag, se bilderna nedan.
29 mars 2013
24 mars 2013
Världens fulaste bilar, del 5
Bildserien världens fulaste bilar fortsätter här på biltester med personbilen som även är känd som världens billigaste bil, Tata Nano. Det är tydligt att fokus inte har legat på designen utan på att kunna erbjuda en så billig bil som möjligt till Indiens snabbt växande medelklass. Med en tvåcylindrig motor på 0,6 liter utvecklar Nano 38 hästkrafter. Toppfarten är blygsamma 105 km/h.
9 mars 2013
Premiumbilen med flest motorproblem
Foto: Wikipedia |
Problemet är att kamkedjan kan brista vilket resulterar i motorhaveri och reparationskostnader på närmare 100 000 kronor. De drabbade modellerna är bensinvarianterna av Audi A4 och Audi A6. Audi känner till problemen med kamkedjan men menar att de bilägare som har haft problem inte skött om sina bilar ordentligt. Värt att nämna är att de aktuella bilmodellerna har långa serviceintervall på 3000 mil enligt Audis egna rekommendationer. Enligt en reporter på Teknikens värld bör man byta olja och oljefilter vid 1500 mil för att undvika motorproblem. Att skylla problemen på sina kunder är aldrig rätt väg att gå och mitt råd till Audi är: Hjälp era kunder på alla sätt ni kan! Annars kan jag garantera att de aldrig köper en Audi igen!
Källa: Aftonbladet (Uppdatering: länk ej längre tillgänglig)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)