25 januari 2012

Provkörning: Range Rover Evoque SD4


Auto Motor & Sport har tagit med Range Rover Evoque SD4 på en provkörning. Eftersom det står Range Rover på huven har man valt att utsätta bilen för en rad offroad-tester även om den är mer skapt för stadstrafik.

Evoque SD4 klarar testerna som t.ex. vattenhinder, 25-procentig utförsbacke och 30 graders lutning i sidled utan problem. Väldigt få ägare kommer att utsätta bilen för denna typ av körning men det är betryggande att bilmodellen har den offroad-kompetens som en Range Rover ska ha. Toppfarten är 195 km/h.

Evoque har en 2,2-liters dieselmotor på antingen 190 (som i den provkörda bilen) eller 150 hästkrafter (TD4). Det finns även andra motoralternativ. Den provkörda modellen har en sexstegad automatlåda men finns även med manuell växellåda.

Bilen bjuder på bra komfort ute på landsvägen. Chassit har bra balans, krängningen är liten även i hög fart och styrningen har fin känsla trots den elektromekaniska servon. Bilen har 19-tumsfälgar med däckdimensionen 235/55. Troligen skulle komforten öka ännu mer med mindre fälgar. 17-20 tum finns tillgängligt.

Interiören i Evoque håller väldigt hög klass och det är här premiumkänslan är som mest framträdande. Utrymmet i baksätet är begränsat och man kan inte kalla Evoque SD4 för rymlig. Det är en bil för de som egentligen inte behöver en SUV. Den finns även som coupé med 3 dörrar.

Range Rover försöker anpassa sitt varumärke till modern tid för en helt ny publik. Det är en bra bil - om än aningen dyr och det finns andra konkurrenter i segmentet som t.ex. Mini Countryman och BMW X1. Det återstår att se hur väl de lyckas med försäljningen i Sverige.


Källa: automotorsport.se
Mer info: Land Rover Sverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar