3 juli 2012

Hyra bil utomlands

Genom att hyra en bil när man befinner sig utomlands blir man mycket friare och har större möjligheter att upptäcka intressanta platser. Vissa kanske drar sig för att hyra en bil utomlands eftersom de upplever det som krångligt ifall något skulle hända. Enligt mina erfarenheter är det varken krångligt eller svårt. Den senaste gången jag hyrde bil utomlands var i Grekland. Biluthyrningsfirman mötte upp på flygplatsen och skjutsade mig till deras kontor några km från flygplatsen där de hade alla sina bilar.

Efter att ha läst igenom och fyllt i några papper var det dags att gå ut och titta på bilen. Det var en Citroen C3 jag skulle få den här gången. Det var inte första gången jag fick en Citroen som hyrbil. Jag har inget att anmärka på när det gäller bilmodellen. Den är rymlig och bekväm för sin storlek och ganska tystgående.

Det är viktigt att du går igenom hyrbilen noga innan du kör iväg med den. Ta foton på varenda repa eller buckla och se till att uthyrningsfirman antecknar eventuella skador på bilen. När jag lämnade tillbaka den aktuella bilen hittade man nämligen några repor nedtill på fronten. Jag har ingen aning om de fanns där sedan tidigare eller om det hände medan jag hade bilen. Jag fick betala en självrisk på ca tvåtusen kr. Som tur var hade jag hyrt bilen genom en förmedlare som ersatte självrisken vid skada så i slutändan behövde jag inte betala något själv. Om du går igenom bilen noga direkt uppstår inga frågetecken vid eventuell skada.

Ett annat tips är att göra en polisanmälan på plats ifall en skada skulle inträffa och se till att få en kopia på polisrapporten. Både biluthyrningsfirman och ditt eget försäkringsbolag kräver troligen det. Det mest sannolika är att ingenting händer men det gäller ändå att vara förberedd. Glad sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar